De sociaal emotionele ontwikkeling
De belangrijkste ontwikkeling van kinderen: de sociaal emotionele ontwikkeling! Op De Klimop is hier in alle groepen volop aandacht voor. Zo werken we met de methode Leefstijl (omgang met elkaar) en met Rots en Water (sociale weerbaarheidstraining).
- Leefstijl is een preventief sociaal-emotioneel vaardighedenprogramma voor kinderen. Leefstijl wil sociaal gedrag en positieve betrokkenheid stimuleren door het aanleren van sociale, emotionele en burgerschapsvaardigheden.
- Rots en Water is een psycho-fysieke weerbaarheidstraining die kinderen en jongeren leert omgaan met sociale situaties. De training staat voor een balans tussen twee uitersten: 'Rots' staat voor kracht, zelfvertrouwen en voor jezelf opkomen, terwijl 'Water' staat voor flexibiliteit, communicatie, samenwerken en respect voor anderen. Door middel van spelletjes en fysieke oefeningen leren deelnemers wanneer ze hun 'rots'-kant moeten inzetten en wanneer ze de 'water'-kant moeten tonen. Diverse leerkrachten op onze school zijn gecertificeerde Rots en Water trainers.
De Autometafoor
Hiernaast werken wij ook met de Autometafoor van Ans Ramaut om de executieve functies van de kinderen te trainen. Executieve functies zijn de regelfuncties van het brein die ons helpen ons gedrag te sturen om doelgericht te handelen. Ze omvatten vaardigheden zoals impulscontrole, werkgeheugen, planning, organisatie, flexibiliteit en emotieregulatie. Deze functies zijn essentieel voor het plannen van taken, het vasthouden van aandacht en het aanpassen van gedrag aan verschillende situaties.
De autometafoor is een beeldspraak die de 11 executieve functies vereenvoudigt, zoals een auto die de 11 functies vertegenwoordigt die nodig zijn om een taak uit te voeren. Deze metafoor, inclusief de onderdelen van de auto, de bestuurder (het kind) en de route (de taak), is ontwikkeld om deze functies op een positieve, eenvoudige en positieve manier te communiceren, met name in de context van leren en zelfregulering.
- De auto: Verwijst naar het brein of de executieve functies.
- De bestuurder: Is het kind dat de auto "bestuurt" en taken uitvoert.
- De onderdelen: Vertegenwoordigen de 11 executieve functies, zoals remmen (respons-inhibitie), stuur (cognitieve flexibiliteit), het gaspedaal (taakinitiatie) en de navigatie (planning en organisatie).
- De route: Staat voor de specifieke taak die moet worden voltooid.
Door deze metafoor te gebruiken, kunnen kinderen de abstracte executieve functies beter begrijpen en inzetten, wat leidt tot meer zelfinzicht en zelfstandigheid in hun leerproces en dagelijkse taken.