Ouder-kindgesprekken

Op De Klimop werken we met ouder-kindgesprekken. Dit zijn gesprekken waar het kind zelf bij aanwezig is (niet in alle groepen of in elke gespreksronde; zie schema onderaan). We willen een sfeer creëren waarin iedereen open en transparant kan communiceren, zodat er niet óver maar mét het kind gepraat wordt. Er is aandacht voor de positieve kanten en ook ruimte voor ontwikkelpunten. Deze kunnen vanuit de kinderen, de leerkrachten en ouders komen. Door de kinderen eigenaar te maken van hun leerproces, ontwikkelen ze: zelfreflectie, zelfvertrouwen, eigenaarschap en leren ze omgaan met feedback en ontwikkelpunten. Hierdoor voelen zij zich gehoord en serieus genomen en hopen we het gevoel te creëren dat alles bespreekbaar is.



Zowel de kinderen als de leerkrachten bereiden dit gesprek op school voor. Het eerste gesprek in september, waarbij het welbevinden van de kinderen voorop staat, wordt thuis ook door ouders voorbereid. Zo streven we naar een zogeheten 'gouden driehoek' tijdens het gesprek, waarbij de input van ouders, kind en leerkracht gelijkwaardig en even groot is. 

Wanneer zijn de kinderen erbij?
  1e gesprek (sept)
Startgesprek:
focus start schooljaar, welbevinden en SEO. 
2e gesprek (feb) – na portfolio

Focus didactisch 
 
3e gesprek (juni) – na portfolio

Focus afronding schooljaar en vooruitblik 
Groep 0 Intakegesprek: met kind Zonder  kind Zonder kind
Groep 1 Zonder kind Zonder kind Met kind erbij
Groep 2 Zonder kind Zonder kind Met kind erbij
Groep 3 Zonder kind Zonder kind Met kind erbij
Groep 4 Met kind erbij Zonder kind Met kind erbij
Groep 5 Met kind erbij Zonder kind Met kind erbij
Groep 6 Met kind erbij Met kind erbij Met kind erbij
Groep 7 Met kind erbij Met kind erbij Met kind erbij
Groep 8 Met kind erbij Met kind erbij Met kind erbij